در مطالب قبلی سایت به معرفی کتاب تفکر و سواد رسانه ای پرداختم و فایل کامل کتاب را به صورت بخش بخش جهت مشاهده و دریافت قرار دادم ، از امروز ان شاء الله سعی خواهم کرد تا به صورت تفکیک شده هر درس را قرار داده و توضیحاتی تقریبا کامل در حد توانم در هر پست بنویسم تا ان شاء الله به خودم و دیگر همکاران عزیز که به تدریس این درس مشغول هستند کمکی کرده باشم.

راهنمای تدریس درس اول کتاب تفکر و سواد رسانه ای

درس اول کتاب تفکر و سواد رسانه ای با نام مسابقه رسانه ها با زمان مطرح شده است. هدف در این درس ایجاد انگیزه در دانش آموز برای همراه شدن با درس تفکر و سواد رسانه ای می باشد در این درس ما دانش آموز را در یک بازه زمانی به گذشته و همچنین به آینده خواهیم بود با این توضیح که در دوران رسانه ها دیگر کسی بی‌سواد محسوب نمی‌شود و هیچ کس هم کامل نیست به این علت که رسانه ها به سرعت در حال تغییر هستند و اینکه در حال حاضر بیشتر افراد دسترسی حداقلی به اولین سطح رسانه ای را دارد.

صفحه دوم این کتاب که در واقع صفحه اول درس یکم می شود ، با قرار دادن یک تصویر از زمان گذشته در این باره صحبت میکند که در ۷۰ یا ۸۰ سال پیش برای داشتن رسانه نیاز به مجوز داشتیم ؛ در اینجا سوالی مطرح می شود که از دانش آموز میخواهیم تا پاسخ این سوال را بدهد.

سوال این است : اگر بگویند برای داشتن رادیو مجوز بگیرید چه واکنشی نشان می‌دهید؟ مسخره هست ، خنده‌دار است ، از این عکس دریافت می‌کنیم در آن زمان جو قالب دوران تک رسانه‌ای بوده و ممیزی بالا داشته ، امنیتی بوده ، نظارت شدید بوده یا … در ادامه به این موضوع اشاره می کنیم که تفریح و سبک زندگی شما چقدر با آن زمان فرق کرده ، در گذشته بازی های فیزیکی بود و ارتباطات چهره به چهره بود اما الان بیشتر افراد تنها بازی می‌کنند رابطه ها کم شده و ارتباطات و روابط رو در رو هم کم شده است.

درس تفکر و سواد رسانه ای درس رسانه ای هست و طبیعتا نیازمند به استفاده از لوازم و محتوای کمک آموزشی هم هست به همین منظور نویسندگان این کتاب و شورای تالیف مجموعه فیلم هایی را جهت تدریس در نظر گرفته اند که پخش این فیلم ها در کلاس درس می تواند کمک خیلی زیادی به درک و فهم دانش آموزان نسبت به این درس داشته باشد.

در ادامه تدریس درس اول شما می توانید از فیلم‌های مرتبط با این درس که در سایتهای مختلف هم قرار گرفته‌اند استفاده کنید به عنوان مثال فیلم رسانه چیست را با بچه ها ببینید ، نظرات آنها را در مورد فیلم بپرسید و در نهایت این بار آنها را به آینده می‌بریم و سوال این است که مثلا ۸ سال دیگر درباره زندگی امروز ما چه خواهند گفت حتی ۸۰ سال دیگر …

مطمئناً نسل آینده ممکن است برخی از رسانه هایی که ما الان از آن ها استفاده میکنیم را نبینند و یا نشناسند همان طور که خیلی از ما رادیوهای قدیمی را ندیده ایم رسانه ها به سرعت در حال پیشرفت هستند در اینجا می توانید به خیال پردازی ها و نظرات بچه ها در مورد رسانه های آینده هم دامن بزنید که یکی از رسانه های امروزی سال‌های پیش فقط یک رویا محسوب می‌شد ولی الان ساخته شده است.

به نظر شما آیا رسانه ها باعث بهتر شدن زندگی و احساس خوشبختی بیشتر انسان‌ها می‌شوند یا خیر بسته به تجربه زندگی هر فرد پاسخ به این سوالات متفاوت است اما نکته مهم این است که اگر ما مجهز به علم سواد رسانه ای نشویم و نباشیم رسانه فرمانده و رهبر ما خواهد شد ولی در صورتی که با سواد رسانه ای آشنا باشیم میتوانیم از فواید این رسانه استفاده کنیم بدون اینکه دچار آسیب بشویم.

مهمترین مسائل خوب و بد رسانه‌ها را خود کتاب البته در بحث رسانه های آموزشی در صفحه ۹ کتاب جواب داده که می‌توان با اندکی تغییر در اینجا هم استفاده کرد تصویر پایین صفحه ۳ مسیرهای متفاوتی را نشان میدهد ، همانطور که از تصویر مشخص است هر کدام از این مسیرها یک رسانه هستند که چنانچه مجهز به سواد رسانه ای باشیم ما را به سمت مقصد هدایت می‌کنند و اگر مجهز نباشیم در آینده با مشکلات فراوانی روبرو خواهیم شد.

در ادامه این درس کتاب به سامانه آرفید اشاره کرده است روشی است که طی آن تجهیزات خواه سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری قادر به خواندن و تشخیص داده‌ها بدون کمک گرفتن از یک فرد هستند.بارکدها،کدهای دو بعدی،سیستم‌های انگشت نگاری،سامانه شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی،سیستم شناسایی با استفاده از قرنیه چشم و صدا و… از جمله این راهکارها در این متن می‌باشند. می‌توان از دانش آموزان بخواهید تا در مورد آرفید پژوهشی را انجام بدهند و برای جلسه آینده آن را در کلاس ارائه دهد.

در ادامه می توانید با پخش فیلم آینده تلفن همراه که در صفحه ۷ کتاب با موضوع گفتگوی کلاسی به آن اشاره شده و پخش از فیلم یک روز شیشه ای که از برنامه فناورانه سینمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده ببینید و به سوالاتی که در صفحه هفتم کتاب مطرح شده پاسخ دهید.

(بزودی تکمیل میشود)