عصاره گیاه بابونه چیست؟

بابونه دارای تاریخچه‌ای غنی در زمینه درمان درد‌های مختلف و بیماری‌هایی است که می‌توان قدمت آن را به تمدن مصر و یونان نسبت داد. گل بابونه از خانواده کاسنیان، گروهی از گل‌هایی شبیه گل مینا است. با وجود اینکه بابونه انواع متنوعی دارد اما امروزه دو گونه آلمانی و رومی آن بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر ما تصور می‌کنیم که مزیت این گیاه در آرام‌بخش بودن آن است اما خواص گیاه بابونه بیش از این است. این گیاه به سبب داشتن خواصی چون ضدالتهاب، ضدحساسیت و آنتی‌باکتریال بودن، به رشد مجدد موهای سالم کمک می‌کند. افزون بر اثر نرم‌ کنندگی برای پوست سر، بابونه بر تغذیه و تقویت فولیکول‌های مو نیز مؤثر است و سبب تحریک رشد موهایی سالم‌تر و با ضخامت بیشتر می‌شود.

بابونه همچنین خواصی چون ضدالتهاب، ضدقارچ، آنتی‌باکتریال و ضدعفونت بودن برای پوست دارد. طبق  مطالعات انجام شده  این گیاه حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و اسانس‌های روغنی بوده و برای پوست‌های حساس مناسب است و به واسطه خنثی کردن رادیکال‌های آزاد به کاهش تحریک‌های پوستی کمک می‌کند.

خواص گیاه بابونه در زیبایی پوست

از خواص کم‌نظیر بابونه می‌توانید برای زیبایی پوست‌تان بهره ببرید. اگر دچار آکنه پوست و صورت هستید، ماسک‌ ضد جوش حاوی عصاره بابونه به عنوان یک درمان برای رفع آکنه عمل می‌کند. بابونه همچنین می‌تواند پوست شما روشن کند و در جوان‌سازی پوست نیز مؤثر باشد.

بابونه به رفع آکنه کمک می‌کند

روشن کردن پوست از جمله خواص گیاه بابونه است. بسیاری از افراد از کرم‌های متعددی استفاده می‌کنند و پوست خود را با روغن‌های خاصی ماساژ می‌دهند تا پوست‌شان روشن شود، حتی اگر درباره اینکه کدام ویژگی گیاه این تأثیر را دارد چیزی ندانند.

آیا بابونه به روشن کردن پوست کمک می‌کند یا اثرات مطلوب آن فقط تصادفی است؟

طبق مطالعه‌ای که به بررسی تأثیر ترکیبات محصولات طبیعی بر هیپرپیگمانتاسیون اختصاص داشت، مشخص شد ژل لایه بردار حاوی بابونه یکی از ترکیبات طبیعی قوی برای رفع تیرگی پوست است.

پژوهش دیگری درباره استفاده از عصاره‌های گیاهی برای روشن‌سازی پوست، فهرستی از ترکیبات متعدد یافت‌شده در عصاره‌های گیاهی را ارائه داده است که می‌توانند بر روشن‌سازی پوست تأثیر قابل توجهی بگذارند.

این تحقیق فلاونوئیدها و نقش آنها را در کاهش چشمگیر فعالیت ملانین (مسئول رنگ پوست) برجسته می‌سازد. فلاونوئیدها از جمله ترکیبات مهم یافت‌ شده در بابونه به شمار می‌روند.